Referenshantering och uppsatsskrivande

Zotero

Zotero är ett gratis referenshanteringsprogram som hjälper dig att samla referenser till böcker, artiklar och andra publikationer. Därefter kan du smidigt infoga källhänvisningar och skapa litteraturlistor i dina arbeten.

Med hjälp av Zotero kan du:

  • importera referenser och PDF-filer direkt från olika sökverktyg och databaser via webbläsarna Firefox, Chrome och Safari
  • infoga referenser i din text i ett ordbehandlingsprogram (MS Word, Google Drive eller LibreOffice)
  • skapa en referenslista till ditt arbete
  • arbeta från olika datorer eftersom du kan synkronisera dina referenser mellan programmet i datorn och ditt användarkonto på nätet
  • infoga PDF-filer i programmet och utifrån dessa skapa referenser (300 MB gratis lagringsutrymme erbjuds)

Tänk på!

Användaren är själv ansvarig för att dokument som har krav på konfidentialitet eller som omfattas av sekretess inte laddas upp till Zoteros molntjänst.

Att använda Zotero

Du kan arbeta i Zotero om du använder något av operativsystemen Windows, Mac OS eller Linux. Skapa ett användarkonto och ladda ned programmet på din dator via Zoteros webbsida. Du hittar olika guider som hjälper dig att komma igång och använda programmet här nedanför. 

Ladda ned programmet här 


Boka introduktion
Som student eller anställd
vid Linköpings universitet
kan du boka en introduktion
i Zotero: Boka handledning

 

Kontakt
Om du har frågor kring Zotero
av enklare karaktär kan du kontakta
oss via mejl: biblioteket@liu.se

 

Guider och manualer till Zotero

Guide till Zotero (Linköpings universitet)
Zotero FAQ
Zotero Quick Start Guide
Get Help with Zotero
User Forums (internationellt diskussionsforum för Zotero-användare)

Böcker om att skriva uppsats